Support e-tidningen

(Unknown 0)

Tillbaka till e-tidningen

Så här läser du e-tidningen på Ipad



1. Private mode måste vara avstängt


2. Du måste acceptera cookies

Klicka här om du använder iOS6

Klicka här om du använder iOS7

Så här stänger du av private mode i iOS6:


Under inställningar -> Safari, måste "Private Browsing" vara avstängt.


Så här accepterar du cookies i iOS6:


Under inställningar -> Safari, måste "Accept Cookies" stå på alltid.


Så här stänger du av private mode i iOS7:


Ta upp tangentbordet. Kolla att "Private" inte är valt.


Så här accepterar du cookies i iOS7:


Under inställningar -> Safari, måste "Block Cookies" stå på aldrig.


e-tidningen har fastnat på laddningsskärmen / laddningsbaren har stannat.


Jag använder Chrome

Jag använder IE9 / IE10

Jag använder Firefox

Jag använder Google Chrome


Steg 1: Töm cachen och data

I Chrome trycker du på ctrl + shift + del. Nu får du upp följande skärm:

Om du vill behålla webbhistoriken kan du välja det.

Nu är du redo att läsa e-tidningen igen. Tryck på F5.




Steg 2: Felsök varför det går fel

Om du ändå skulle ha problem kan du själv enkelt göra en felsökning.
I Chrome trycker du på F12. Du får då upp följande fönster:



Detta fönster hjälper dig att förstå vad som händer.

Välj nu Console i fönstrets meny. Kör om steg1, öppna sidan igen och logga in som vanligt med Console fönstret öppet.
Det kommer se ut ungefär så här:



Eventuella fel kommer nu att visas i röd text. Dessa fel kan du skicka vidare till Kundservice för att få mer hjälp.



Om det inte visas någon röd text, kan du kolla om det finns eventuella filer som inte kan hämtas.
I Console-fönstret väljer du då Network och uppdaterar (F5) sidan. Alla filer som hämtas visas här.



Filer som visas i röd text misslyckades att ladda ner. Dessa filer kan du skicka vidare till Kundservice för att få mer hjälp.

Jag använder IE9 / IE10


Steg 1: Töm cachen och data

I IE trycker du på ctrl + shift + del. Nu får du upp följande skärm:

Om du vill behålla webbhistoriken kan du välja det.

Nu är du redo att läsa e-tidningen igen. Tryck på F5




Steg 2: Felsök varför det går fel

Om du ändå skulle ha problem kan du själv enkelt göra en felsökning.
I IE trycker du på F12. Du får då upp följande fönster:



Detta fönster hjälper dig att förstå vad som händer.

Välj nu Nätverk i fönstrets meny. Sedan trycker du på knappen Börja registrera.Kör om steg1, öppna sidan igen och logga in som vanligt med Console fönstret öppet.
Det kommer se ut ungefär så här:



Filer som visas i röd text misslyckades att ladda ner. Dessa filer kan du skicka vidare till Kundservice för att få mer hjälp.

Jag använder Firefox


Steg 1: Töm cachen och data

I Firefox trycker du på ctrl + shift + del. Nu får du upp följande skärm:

Om du vill behålla historiken kan du välja det.

Nu är du redo att läsa e-tidningen igen. Tryck på F5.




Steg 2: Felsök varför det går fel

Om du ändå skulle ha problem kan du själv enkelt göra en felsökning.
I Firefox trycker du på F12. Du får då upp följande fönster:



Detta fönster hjälper dig att förstå vad som händer.

Välj nu Console i fönstrets meny. Kör om steg1, öppna sidan igen och logga in som vanligt med Console fönstret öppet.
Det kommer se ut ungefär så här:



Eventuella fel kommer nu att vissas i röd text. Dessa fel kan du skicka vidare till Kundservice för att få mer hjälp.


Om det inte visas någon röd text, kan du kolla om det finns eventuella filer som inte kan hämtas.
I Console-fönstret väljer du då Net och uppdaterar (F5) sidan. Alla filer som hämtas visas här.



Filer som visas i röd text misslyckades att ladda ner. Dessa filer kan du skicka vidare till Kundservice för att få mer hjälp.

Hur tar jag en skärmdump?


  1. Ta en skärmdump av hela skärmen genom att trycka på knappen Print Screen (kan även vara märkt PrtScn eller PrtScrn) på tangentbordet. Den finns högst upp på tangentbordet, till höger om alla F-knapparna (F1, F2 etc) och ofta i linje med pilknapparna.
  2. Om du vill ta en skärmdump av just det program som är aktivt håller du ned knappen Alt (finns vid sidan av blankstegstangenten) och trycker sedan på knappen Print Screen.
  3. Om du vill granska skärmdumpen ytterligare eller spara den som en bild kan du använda Microsoft Paint (Paint) eller något annat grafikprogram. Vi rekommenderar att du använder programmet Paint.
  4. Så här öppnar du programmet Paint på datorn: Gå till Start -> Alla program -> Tillbehör->Paint
  5. När du befinner dig i Paint på en tom sida klickar du på Redigera och klickar sedan på Klistra in så visas skärmdumpen på den tomma sidan.
  6. Spara genom att gå igenom de vanliga stegen för att spara en bild eller ett grafikobjekt (t.ex. klicka på Arkiv och sedan på Spara som eller Spara.)
  7. Välj önskad plats (enhet/mapp) där du vill spara filen. Standardplatsen är Skrivbordet. Skriv önskat namn i Filnamn. Du kan också välja önskad bildtyp genom att klicka på alternativet Filformat i listrutan. Här sparar vi exempelvis filen screen01 i formatet .PNG (rekommenderas).

e-tidningen fungerar bäst med följande webbläsare:

Google Chrome

Rekommenderas

En riktigt snabb webbläsare.
Den uppdateras automatiskt till den nyaste version.

Offlineläsning är möjlig
Läs mer / Ladda ner

Safari

En webbläsare från Apple för Mac och Windows.
Offlineläsning är möjlig
Läs mer / Ladda ner

IE 10

Nyaste webbläsaren från Microsoft.
Denna kräver Windows 7 eller 8 som operativ system.
Offlineläsning är möjlig
Läs mer / Ladda ner

Mozilla Firefox

En säker och bra browser.
Läs mer / Ladda ner

ios 5+

För att e-tidningen ska fungera i din iPad behöver du IOS5 och uppåt.
Offlineläsning är möjlig

Android Browser

Vi stödjer alla versioner från och med Android Honeycomb (3.2+)
Offlineläsning är möjlig

Chrome för Android

Rekommenderas

Rekommenderat för Android version 4+
Offlineläsning är möjlig

Vi stödjer även

Opera

IE 9